Tvorba
Ako technikku používal prevažne litografiu (kameňotlač) a drevorezbu. Vo svojom umení zobrazoval matematické vzťahy medzi tvarmi, prvkami a priestorom, tak isto aj zrkadlové spodobnenie valcov, gúľ, kociek a špirál.
Takisto kreslil aj krajinky, prírodu a hmyz. Vo svojom prvom diele zobrazoval osem ľudských hláv rozmiestnených v rôznych rovinách, dokončené bolo v roku 1922. Okolo roku 1924 stratil záujem o romiestnenie rovín a svoju pozosrnosť obrátil ku krajine Talianska. Maľoval ju pomocou neštandardnej perspektívy, krorá je v prirodzenom pojatí neuskutočniteľná.
Napriek tomu, že nemal veľkú skúsenosť s matematikou, jeho chápanie matematickej podstaty bolo veľmi intuitívne a vizuálne. Escherove diela majú silnú matematickú zložku a mnoho svetov, ktoré nakreslil, je svojim základom postavených na nereálnych objektoch (napr. Neckerova kocka a Penroseov trojuholník).
Escher využíva takisto aj mozaikovanie (opakované prekrytie) Jeho diela sú obľúbené medzi matematikmi a vedcami.
Až v jeho diele v roku 1936 sa ukázalo jeho ovplyvnenie matematikou. Obľúbil si geometrický poriadok a symetriu. Bolo to pri ceste po Stredozemnom mori, ktorú popísal ako "najbohatší zdroj inšpirácie, akú kedy prešiel".
Jeho prvotné štúdium matematiky, ktoré neskôr, podľa všetkého, viiedlo k zakomponovaniu matematiky do jeho umeleckej tvorby, začalo akademickou prácou Györgyho Pólya na tému rovinné skupinové symetrie, ktorú mu poslal jeho brat Berend. Tato práca ho inšpirovala k štúdiu podkladov 17 skupín nástenných tapiet (rovinné skupinové symetrie). Využitím tohto matematického konceptu, Escher vytvoril cyklické prekrývanie 43 farebných kresieb rôzných druhov symetrie. Od tejto chvíle vytvoril matematický prístup vyjadrenia symetrie v jeho umeleckých dielach. V rokoch nasledujúcích po roku 1937 vytvoril drevorezby použitím návrhu 17 rovinnej symetrie skupín.
V roku 1941 Escher napísal jeho prvnú knihu poznámok, teraz verejne známu Regular Division of the Plane with Asymmetric Congruent Polygons, ktorá popisuje princípy umenia tvorby jeho diel. Zámerom predovšetkým bolo zaznamenať pre seba postupnú integráciu matematických pravidel do umenia. Vďakak tomuto spisu je Escher považovaný za vedeckého matematika. V tejto knihe študoval farebné členenie a vyvinul systém kategorizácie kombinácií tvarov, farieb a podmienok symetrie. Štúdieom týchto oblastí objavil prirstor, ktorý matematici neskôr nazvali novým vedným oborom - kryštalografiou.